مفاتیحالجنان :كفعمى در مصباح دعائى نقل كرده و فرموده سیّدبن طاوس این دعا را براىایمنى از سلطان و بلاء و ظهور اعداء و خوف فقر و تنگى سینه ذكر كرده و آن از ادعیهصحیفه سجّادیّه است پس،هرگاه ترسیدى ازضرر آنچه ذكر شد بخوان آنرا، اینست دعا:
یا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكارِهِ،وَیا مَنْ یُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدآئِدِ، وَیا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُالمَخْرَجُ اِلى رَوْحِ الْفَرَجِ، ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعابُ، وَتَسَبَّبَتْبِلُطْفِكَ الْأَسْبابُ، وَجَرى بِقُدْرَتِكَ الْقَضآءُ، وَمَضَتْ عَلى اِرادَتِكَالْأَشْیآءُ. فَهِىَ بِمَشِیَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَبِاِرادَتِكَدُونَ نَهْیِكَ مُنْزَجِرَةٌ، اَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، واَنْتَالْمَفْزَعُ فى المُلِمَّاتِ، لایَنْدَفِعُ مِنْها اِلاَّ ما دَفَعْتَ، وَلایَنْكَشِفُ مِنْها اِلاَّ ما كَشَفْتَ، وَقَدْ نَزَلَ بى یا رَبِّ ما قَدْتَكَأَّدَنى ثِقْلُهُ، وَاَلَمَّ بى ما قَدْ بَهَظَنى حَمْلُهُ، وَبِقُدْرَتِكَاَوْرَدْتَهُ عَلَىَّ وَبِسُلْطانِكَ وَجَّهْتَهُ اِلَىَّ، فَلا مُصْدِرَ لِما اَوْرَدْتَ،وَلا صارِفَ لِما وَجَّهْتَ، وَلا فاتِحَ لِما اَغْلَقْتَ، وَلا مُغْلِقَ لِما فَتَحْتَ،وَلا مُیَسِّرَ لِما عَسَّرْتَ، وَلا ناصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ، فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍوَآلِهِ، وَاْفْتَحْ لى یا رَبِّ بابَ الْفَرَجِ بِطَولِكَ، وَاكْسِرْ عَنّى سُلْطانَالْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَاَنِلْنى حُسْنَ النَّظَرِ فیما شَكَوْتُ، وَاَذِقْنى حَلاوَةَالصُّنْعِ فیما سَاَلْتُ، وَهَبْ لى مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَفَرَجاً هَنیئاً، وَاجْعَلْلى مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِیّاً، وَلا تَشْغَلْنى بِالْإِهتِمامِ عَنْ تَعاهُدِفُرُوضِكَ، وَاسْتِعْمالِ سُنَّتِكَ، فَقَدْ ضِقْتُ لِما نَزَلَ بى یا رَبِ ذَرْعاً،وَامْتَلَأتُ بِحَمْلِ ما حَدَثَ عَلىَّ هَمّاً، وَاَنْتَ الْقادِرُ عَلى كَشْفِما مُنیتُ بِهِ، وَدَفْعِ ما وَقَعْتُ فیهِ، فَافْعَلْ بى ذلِكَ وَاِنْ لَمْاَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، یا ذَا الْعَرْشِ الْعَظیمِ، وَذَاالْمَنِّ الْكَریمِ،فَاَنْتَ قادِرٌ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ، آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ
اى كه گشوده شود بوسیله او گره گرفتاریها واى كه شكسته شود بوسیله او تندى سختیها و اى كه ازاو خواهش شود براى رهایى یافتن(از غمهاو آمدن) بسوى فضاى روحبخش گشایش، كارهاى دشوار در برابر قدرتت آسانگشتهو اسباب و وسایل بهسبب لطف تو فراهم گشته و قضا و قدر به قدرتت جارى گشته و همهچیز برطبق اراده توگذشته است پس تمام چیزها به محض اراده تو بدون اینكه نیازى به گفتن باشد مطیع وفرمانبردارند و به محضارادهات بدون احتیاج به نهى و بازداشتن بازداشتهاند تویىكه براى رفع دشواریها خوانندت و تویى پناهگاه در سختیها دور نشود از آن سختیها مگر آنچه را كه تو دور كنى و برطرف نگرددچیزى از آنها مگر آنچه را تو برطرف كنى و براستىاىپروردگار من چیزى بر من رسیدهكه سنگینى آن مرا به زحمت انداخته و وارد شده بر منآنچه بهدوش كشیدنشواماندهامكرده و البته به نیروى خودت آنرا بر من وارد كردى و به سلطنت و قدرتخویش آنرا متوجه من كردى پس آنچه را تو فرستادى بازگرداننده برایشنیست و آنچه راتو متوجهساختهاىبرگرداننده ندارد و آنچه را تو بستهاى گشایندهنداردوآنچه راتوگشودى كسش نتواندبست و آنچه را تو دشوار سازى آسان كننده ندارد و آن كس را كه تو خواركنى یاوربرایش نیستپس درود فرست بر محمد و آلش و بگشا به فضل خود پروردگارا بر من در گشایش را وقدرت تسلطى را كه اندوه و غم بر من پیدا كرده به نیروى خود درهم شكن و خوشبینى خودت را در آنچهشكوه كردم به من عنایت كنو شیرینى رفتارت را درباره خواستهام به من بچشان و ازنزد خویش رحمت و گشایش گوارایى به من ببخش و هم از نزد خود راه چاره فورى برایم قرار ده و سرگرمم مكن به اهمیتدادن به گرفتاریهاى دنیا ازانجام واجبات و بكار بستن سنتها و دستوراتت زیرا كهبراستى اى پروردگار من سینهام از این پیشآمدى كه برایم كرده تنگ شده و براى تحمل اینحادثه سر تا پایم را اندوه گرفته و تو بر دفع آنچه بدان گرفتارم شدهام و برطرف كردن آنچه بدان درافتادهام توانایى پس تواینكار را درباره من بكن اگرچه من سزاوار این محبتتو نیستم اى صاحب عرش عظیم ودارنده نعمت بزرگ زیرا كه تو توانایى اى مهربانترینمهربانها آمین رب العالمین
دختر فکر بکر من غنچه لب چو وا کند- آیت الله غروی اصفهانی
تو ,كه ,آنچه ,وَلا ,لِما ,اى ,آنچه را ,بر من ,را تو ,اى كه ,كه تو
درباره این سایت